VARBERG. Entreprenören Elin Lundén belönades med Crowd Award, det vill säga publikens pris, vid gårdagens regionsfinal av Venture Cup som gick av stapeln i Lisebergshallen, Göteborg. Regionsfinalen föregicks av en tuff urvalsprocess där Digital Tipspromenad placerade sig topp två bland bidragen i Västsverige.

”Det är ju fantastiskt kul och smickrande att publiken tyckte att vår digitala tipspromenad var bäst”, säger Elin Lundén. ”Naturligtvis hade jag gärna vunnit Venture Cup och juryns stora pris, men detta ger mig en stark tilltro till att jag har en affärsidé med potential.”

Venture Cup bildades 1998 på initiativ av McKinsey i samarbete med Chalmers, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup är Sveriges ledande affärsidétävling och segrarna i regionsfinalerna belönas med 100.000 kronor.

”Som jag ser det belönades Elin med något mycket bättre än pengar”, säger Jannike Åhlgren på Potential.vbg. ”Crowd Award är en bekräftelse på att kunderna förstår och vill ha det som Digital Tipspromenad erbjuder, vilket är viktigare för nystartade företag än alla former av utmärkelser.”

Elin Lundén är en av dem som deltagit i, utvecklat och haft nytta av det forum som Potential.vbg skapar för startupbolag och entreprenörer. Här kan man hitta inspiration och stöd från likasinnade, och få råd, kontakter och riskkapital från Potential.vbg. ”Potential.vbg har gett mig ett sammanhang och motivation att våga tro och köra på med mina entreprenörsdrömmar”, säger Elin Lundén.

För mer information, besök www.potentialvbg.se eller kontakta Jannike Åhlgren på jannike@potentialvbg.se eller 0704-670 672.

Potential.vbg är en stiftelse som bildas med kapital från Sparbankstiftelsen Varberg, där syftet är att stötta nyföretagande som skapar värde för Varbergs näringsliv och bidrar till att realisera visionen om Varberg som ”Västkustens kreativa mittpunkt”. Genom att tillhandahålla rådgivning, kontakter och riskkapital kan Potential.vbg bistå entreprenörer under uppstarten av nya verksamheter. För mer information, se www.potentialvbg.se.