VARBERG Den nystartade företagsinkubatorn Potential.vbg flyttar in i det nybyggda Kreativa Kontoret, även känt som Ventilohuset, på Birger Svenssons väg i Varberg. Gatuplan är företagshotell med mötesrum och kontorslösningar för små och nystartade företag.

”Att sitta i Kreativa Kontoret rimmar med att vi förverkligar visionen om Varberg som Västkustens kreativa mittpunkt”, säger Jannike Åhlgren, operativ chef för Potential.vbg. ”Detta är en inspirerande miljö med intressanta bolag i en positiv miljö. Jag har träffat såväl potentiella inkubatorföretag som samarbetspartners bland de övriga hyresgästerna.”

”Potential.vbg passar perfekt i Kreativa Kontoret”, säger Mats Rydholm, VD för Maleryd Fastigheter som deläger och driver Kreativa Kontoret. ”Varberg behöver en aktör som driver och utvecklar den lokala startup-scenen, och som fastighetsägare ser vi gärna att det startas nya intressanta företag som är med och sätter Varberg på kartan.”

Avtalet trädde i kraft den 1:a februari och Potential.vbg har redan flyttat in. I de fall inkubatorföretagen har behov av kontor så kommer de att erbjudas plats i Kreativa Kontorets kontorshotell. Här avser Potential.vbg även köra sina evenemang och aktiviteter.

”Vi vill verka tillsammans med näringslivet. Därför känns det rätt att flytta in i ett kontorshotell istället för att bygga upp en fristående inkubator. Detta är en stimulerande miljö för våra inkubatorföretag där de kan utvecklas tillsammans med andra företag. Kontoret blir epicentrum för verksamheten, så kom gärna förbi på en kaffe för att diskutera entreprenörskap och affärsidéer”, avslutar Jannike Åhlgren.

För mer information, besök www.potentialvbg.se eller kontakta Jannike Åhlgren på jannike@potentialvbg.se eller 0704-670 672.

Potential.vbg är en stiftelse som bildas med kapital från Sparbankstiftelsen Varberg, där syftet är att stötta nyföretagande som skapar värde för Varbergs näringsliv och bidrar till att realisera visionen om Varberg som ”Västkustens kreativa mittpunkt”. Genom att tillhandahålla rådgivning, kontakter och riskkapital kan Potential.vbg bistå entreprenörer under uppstarten av nya verksamheter. För mer information, se www.potentialvbg.se.