Entreprenörskapsveckorna tog chansen att inspirera studenter och företagare!

Nu i dagarna gick första delen av Entreprenörskapsveckorna av stapeln. Evenemanget anordnas av Alexandersoninstitutet och Campus Varberg och siktar på att inspirera och motivera både studenter och företag inom entreprenörsskap och företagande.

I år fick Potential.vbg möjligheten att hålla ett av eventen och lät två av våra entreprenörer berätta om sin process. Resultatet blev massor av tips till andra som vill ge sig in på samma bana.

– Det är så himla kul att äntligen få köra ett event igen, även om det blev digitalt, säger Linda Björk, verksamhetschef på Potential.vbg.

Först ut – Arium AB
Andreas Karlsson är inne i inkubatorprocessen just nu med sitt företag Arium AB, som tillverkar skräddarsydda inredningar till bland annat verktygsvagnar, fotoutrustnings- och vapenväskor. Själva företaget startade för två år sedan, men redan innan dess hade Andreas börjat att ta fram de verktyg som idag används i produktionen.

– Teknik är ett av mina största intressen och det känns kul att ge sig in i en ny bransch. Jag vill försöka bygga upp en helt ny genre, berättar Andreas.

Fokus för företaget ligger just nu på att utveckla och förfina produkten för att kunna nå en ännu bredare kundkrets.

En företagsidé som föddes ur ett eget behov
Nästa talare, Inger Nedergården, med sitt företag Kingers Import tog sedan vid och berättade mer om sin idé att importera hållbara hästprodukter från USA. Inger tog hjälp av Potential.vbg för att få igång sin verksamhet och står nu helt på egna ben.

– Att det blev hästprodukter var lite av en slump och för att jag behövde dem själv till min häst, berättar Inger.

Det började med att Inger hittade en rengöringsprodukt från Galloping Goop som hon tyckte var fantastisk men som sedan slutade säljas i Sverige. Hon saknade produkten så pass mycket att hon tog kontakt med deras återförsäljare i Australien och idag har Kingers Import ensamrätt på varumärket Galloping Goop i Sverige. Kingers Import är idag distributör för hela Norden.

Två entreprenörer – massor av tips!
Under Entreprenörsveckorna berättade både Inger och Andreas om sina företag och gav tips på hur man kan tänka när man funderar på att starta ett företag. Många går runt med idéer i huvudet och både Andreas och Inger uppmanar folk till att våga testa dem.

– Om man inte gör det så tror jag att man ångrar sig, säger Inger. Har man en idé tycker jag absolut att man ska testa den, det finns ingen anledning att inte göra det.

Trots att de båda verkar inom väldigt skilda branscher så är de eniga om att det är viktigt att ha en passion och ett stort intresse för bolagets kärna. Båda menar också att man måste vara beredd på att det kommer motgångar, ingenting sker helt friktionsfritt men det är också smällarna som gör att man växer.

– Tro inte heller att du kan allt själv, våga ta hjälp! uppmanar Andreas.
Det är också viktigt att våga möta kunden tidigt i processen, man behöver inte vänta tills allt är färdigt och att det ser perfekt ut innan första steget in på marknaden.

– Vila inte på hanen, det är bara att köra! avslutar Andreas.

Vill du höra mer om Andreas och Ingers process? Båda två finns intervjuade i Potential.vbg’s podd som du hittar här på Spotify!

Andreas Karlsson.

Inger Nedergården.