SmellWell: En svensk succéhistoria med global räckvidd!

I hjärtat av Varberg föddes 2012 en idé som skulle revolutionera hur vi hanterar lukt i våra skor och sportutrustning. SmellWell, grundat av Anton Haglund och hans affärspartner Vincent Schaffler, har på bara ett decennium vuxit från ett sommarjobb till ett globalt företag med ambitiösa mål och innovativa produkter.

Allt började med ett par illaluktande fotbollsskor och en önskan om att skapa något positivt. "Vi ville osa positivitet," berättar Anton. "Allt annat på marknaden hade en negativ klang med ord som 'remover' och 'killer'. Vi ville skapa något annat."

Från de första prototyperna som testades av Vincents dotters fotbollslag, har SmellWell vuxit till att omfatta en rad produkter - från doftpåsar och freshner bags till specialutvecklat tvättmedel. Företaget har etablerat samarbeten med stora varumärken som Adidas, Wilson Tennis och NorthFace, produkter som nu säljs nu över hela världen.

Anton, som började sin resa som 14-årig praktikant hos Vincent, har visat att envishet och passion kan leda till storartade resultat. "När jag fyllde 18 år fick jag en gosedjursälg av Vincent, och han sa till mig att det var en symbol tills den dagen vi hittar en affärsidé som funkar, att då kommer jag att satsa allt på dig och den," minns Anton.

Masterstudier och en tjänst som IT-konsult för ett amerikanskt företag till trots, SmellWells framgång ledde till att han valde att fokusera fullt ut på företaget. Idag är SmellWell ett modernt och flexibelt företag med anställda som arbetar från olika delar av världen, faktiskt helt från Varberg till Bangkok.

Efter flera år i Stockholm har man beslutat att flytta hem företaget, hem till Varberg. I samband med detta tar SmellWell en plats i företagsinkubatorn Potential VBG. "På Potential hittar man nätverket, möjligheter att samarbeta med andra och lära över gränser," säger Anton. "Linn har varit en viktig sparringspartner längs vägen, och flexibiliteten i Potentials lokaler har varit ovärderlig för vårt växande team."

Potential VBG är stolta och mycket glada över att ha SmellWell som en del av sin företagsinkubator. Samarbetet har redan visat sig vara fruktbart på flera plan. Anton berättar: "Potential har genom sitt nätverk öppnat upp nya försäljningsområden, som ortopedi, vilket under året har gett mycket goda resultat och nyförsäljning i 4 länder. Vidare har styrelsen, framför allt Lisa, har varit ett bra bollplank för att diskutera utmaningar - och även möjliggjort samarbeten med Deilig Media och Johan Forsmark för att borra vidare i marknadsföring/kommunikation samt målsättning och styrning."

SmellWell är inte bara fokuserade på att lösa luktproblem, utan arbetar också aktivt med hållbarhet. "Genom att utveckla produkter som tar bort problemet med lukt kan vi använda våra saker längre och på så vis minska vårt klimatavtryck rejält,” förklarar Anton. Företaget samarbetar med ClimatePartner för att identifiera och förbättra de delar av deras processer som har högst klimatavtryck.

Med en budget på 35 MSEK för 2025 och spännande samarbeten på gång, som lanseringen av en Adidas-branded SmellWell-produkt i USA, ser framtiden ljus ut för detta innovativa Halländska företag.

Anton, som nu också flyttar tillbaka till Varberg med sin familj, ser fram emot nästa kapitel i SmellWells historia. "Här i Halland finns det en tydlig vilja att hjälpa, att samarbeta och kroka arm," säger han. Med lokal produktion på gång och flera spännande produkter i pipeline, är det tydligt att SmellWells resa bara har börjat.

Från ett sommarjobb till ett globalt varumärke - SmellWell visar hur innovation, envishet och rätt stöd kan förvandla en enkel idé till en internationell succé.

Föregående
Föregående

Techarenan Varberg: En dynamisk samlingsplats för teknikentusiaster

Nästa
Nästa

”Nu är vi en fullservicebyrå specialiserad på att skapa högkvalitativa och anpassade 3D-utskrifter för alla kunders behov"